Zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Finansów od 01 X 2013r. na paragonach fiskalnych sprzedawane artykuły winny mieć jednoznaczną identyfikację.
W ostatnim czasie Ministerstwo odniosło się do problemów technicznych firm mających dużą ilość produktów,
urzędnicy informują podatników, iż na kasie produkt na paragonie może być opisany wg asortymentu, a nie wg. grupy towarowej
przykład
prawidłowy opis na kasie – kurtka (asortyment)
nieprawidłowy opis na kasie – odzież (grupa towarowa)
przy założeniu, iż wszystkie towary z danej grupy towarowej mają taka samą stawkę podatku VAT np. 23%
gdy np. pomidory w sprzedaży mają dwie stawki podatku VAT 8% i 23% wówczas należy na paragonie umieścić precyzyjny opis (np.; pomidor gałązka, pomidor cherry)
Opis usług na paragonie winien być stosowany zgodnie z obowiązującym cennikiem.
Minister Finansów w dniu 12 września 2013 r. wydał interpretację ogólną (nr PT7/033/1/589/MHL/13/RD94492) w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów przez organy podatkowe w kwestii oznaczania na paragonie fiskalnym nazwy towaru lub usługi.
Jak wynika z § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, paragon fiskalny powinien zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację. Ponadto w § 8 ust. 2 dodatkowo wskazano, że paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy.
Jak wyjaśnił Minister Finansów, podatnicy w celu zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku powinni posługiwać się nazwami towarów lub usług, które pozwalają na ich jednoznaczną identyfikację. Wyżej wskazane przepisy zobowiązują podatnika do wyznaczenia takiej nazwy towaru czy usługi, która pozwoli na oznaczenie przedmiotu transakcji w sposób niebudzący wątpliwości co do rodzaju towaru lub usługi. Jednocześnie wskazał, że przepis ten nie obliguje podatnika do stosowania nazw szczegółowych dotyczących pojedynczych przedmiotów danego rodzaju lub poszczególnych cech danego towaru lub usługi np. barwa, pojemność, rozmiar.
Podatnik powinien zatem dostosować oznaczenia nazw towarów lub usług do oferowanego asortymentu tak, aby do użytej nazwy możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki VAT oraz użyta nazwa była zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem lub usługą. Oznacza to, że podatnik, stosując nazewnictwo spełniające wymóg "jednoznaczności", zamiast posługiwać się takimi określeniami jak warzywa/owoce, pieczywo, nabiał, napoje alkoholowe, napoje bezalkoholowe, powinien stosować nazwy np. pomidory, jabłka, chleb, bułka, ser żółty, mleko, piwo, wino, woda, sok. Taki sposób "jednoznacznego" identyfikowania towarów czy usług jest ściśle związany z asortymentem oferowanym przez podatnika. Podatnik dokonujący sprzedaży kilku odmian pomidorów może stosować nazwę "pomidor", podatnik dokonujący sprzedaży kilku rodzajów ciastek może stosować oznaczenie "ciastka". Stosowanie jednej nazwy jest dopuszczalne także wtedy, gdy produkty te różnią się ceną. Jednak w sytuacji, gdy towary te opodatkowane byłyby różnymi stawkami VAT (np. pomidory na gałązce objęte są 5% VAT, a pomidory suszone 8% VAT), podatnik w tym przypadku nie może stosować jednej nazwy.
Natomiast podatnicy świadczący usługi mogą przy określaniu nazwy usługi wykorzystywać nazewnictwo stosowane przez siebie przy tworzeniu zasad odpłatności (cennika).
W kwestii zachowania tajemnicy lekarskiej Ministerstwo wyjaśniło, że przepisy o tajemnicy lekarskiej dotyczą obowiązku zachowania przez lekarza w tajemnicy informacji związanych z pacjentem.
Natomiast dane, które powinien zawierać paragon fiskalny, nie pozwalają na identyfikację klienta i nie są objęte tajemnicą lekarską.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami co do stosowania nowych przepisów w zakresie kas fiskalnych, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że zmiany w przepisach rozporządzenia, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r., nie wymagają wymiany używanych do tej pory kas, które pozwalają obecnie na prawidłowe ewidencjonowanie obrotów. Mogą one nadal być wykorzystywane aż do czasu ich zużycia. Podatnik powinien natomiast dysponować kasą rejestrującą, w szczególności posiadającą wystarczającą pamięć, odpowiednią do profilu prowadzonej przez niego działalności co nie jest nowym wymogiem. Wymóg umieszczania NIP nabywcy (na jego żądanie) na paragonie będzie dotyczył tylko kas, które umożliwiają taką funkcję.
Przepisy nowego rozporządzenia doprecyzowują także konieczność zamieszczenia na paragonie nazwy towaru, tak aby był on jednoznacznie identyfikowalny. Sposób „jednoznacznego" identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje. Oznacza to, że tak jak dotychczas, to od podatnika zależy, w jaki sposób dobierze on nazwę towaru lub usługi, tak aby jego klient mógł jednoznacznie zidentyfikować zakupiony towar lub usługę. Przepisy nie wykluczają przy tym - tak jak obecnie – stosowania skrótów, a dotychczasowa praktyka potwierdza, że podatnicy korzystają z tej możliwości.
Jeżeli przykładowo podatnik dokonuje sprzedaży 5 gatunków jabłek i wszystkie są w jednakowej cenie, może on zaprogramować w kasie nazwę np. „jabłka". Natomiast jeżeli sprzedaje np. kilka gatunków jabłek, które mają różną cenę za kilogram, powinien oddzielnie je identyfikować np. nazwą lub ewentualnie nazwą skróconą gatunku.
Rozporządzenie jedynie wskazuje, że z upływem 30 września 2013 r. podatnicy będą zobowiązani w pełni realizować przewidziany w przepisie wymóg wskazywania nazwy, która pozwoli na jednoznaczną identyfikację towaru lub usługi. W tym kontekście pragniemy podkreślić, że nie jest prawdą, że obecnie akceptowane było prowadzenie ewidencji i stosowanie nazewnictwa bazującego np. na grupach towarowych w sposób niepozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.
Z uwagi jednak na niejednolitą praktykę stosowania wyżej opisanego wymogu przez podatników, MF doprecyzowało przepisy na potrzeby tych przedsiębiorców, którzy prowadzili ewidencję niepozwalającą na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług oraz przewidziało okres aż 6 miesięcy na dostosowanie się do obowiązujących zasad.
Tutaj znajduje się odnośnik do tej informacji na stronie Ministerstwa Finansów.
Raty Alior Bank to wygodny i bezpieczny sposób na zakupy w Internecie na raty dla osób, które:
Jeśli jesteś jedną z tych osób, dzięki Raty Alior Bank przekonasz się, że stać Cię na wszystko. Procedura zakupu na raty jest:
Z oferty możesz skorzystać, kupując w sklepach, współpracujących z Dotpay i umożliwiających zakupy na raty z Alior Bankiem. Produkty kupowane w systemie ratalnym Alior Banku mogą mieć wartość od 300 do 20 000 zł.
Znajdź interesujący Cię produkt i dodaj go do koszyka.
Przy wyborze metody płatności wybierz "Dotpay", a następnie "Raty Alior Bank".
System przekieruje Cię do wniosku o pożyczkę w Alior Banku - wypełnij go.
Po weryfikacji otrzymasz SMS ze wstępną decyzją.
W przypadku pozytywnej decyzji wstępnej otrzymasz również wiadomość e-mail z opisem kolejnych kroków.
Zostaniesz poproszony o:
* przelanie symbolicznej kwoty 1zł na wskazany numer rachunku w Alior Banku (pozwoli nam to na weryfikację Twojej tożsamości; kwota zostanie zwrócona),
* przesłanie historii transakcji z Twojego konta, potwierdzającej uzyskiwanie dochodów (dokument w formacie PDF, wygenerowany bezpośrednio z systemu Twojego banku).
Po otrzymaniu przelewu i historii transakcji, nasz konsultant skontaktuje się z Tobą telefonicznie i przedstawi Ci ofertę. Podczas tej samej rozmowy będziesz mógł zawrzeć umowę – nie musisz udawać się do oddziału ani czekać na kuriera.
Pożyczka zostanie uruchomiona, sklep otrzyma płatność (za pośrednictwem systemu Dotpay) i uruchomi proces realizacji zamówienia. Otrzymasz również SMS i wiadomość e-mail z potwierdzeniem uruchomienia pożyczki.
Musisz pamiętać, że w celu zmniejszenia uciążliwości, jaką jest niewątpliwie poniesienie wydatku na zakup kasy fiskalnej - ustawodawca wprowadził tzw. ulgę na zakup kasy fiskalnej. Istotą tej ulgi jest to, że możesz odliczyć od podatku 90% kwoty, którą wydałeś na zakup każdej z kas - ale nie więcej niż 700 zł (od każdej zakupionej kasy).
Pamiętaj jednak, że podstawą do odliczenia poniesionych przez Ciebie wydatków na nabycie kasy jest posiadanie dowodu zapłaty całej należności za kupioną kasę fiskalną. Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się na zakup kasy na raty - będziesz mógł rozpocząć odliczanie poniesionych wydatków dopiero w miesiącu, w którym zapłacisz ostatnią ratę. Dlatego też zanim kupisz kasę fiskalną, sprawdź, co Ci się bardziej opłaca. Być może dużo lepiej będzie jednak zapłacić gotówką? Decyzja należy jednak do Ciebie.
Drukarki fisklane: DELIO PRIME, QUARTO, VIVO II, VIVO, VENTO, VENTO Led, VEGA Mobil, WIKING
Na naszej liście obecnie znajduje się ponad 80 sprawdzonych i przetestowanych programów współpracujących z drukarkami fiskalnymi NOVITUS. Jeśli jakiegoś programu nie ma na poniższej liście, nie oznacza to automatycznie, że program ten nie współpracuje z naszymi drukarkami fiskalnymi. Wówczas należy skontaktować się z producentem oprogramowania w celu potwierdzenia, czy program współpracuje z tymi drukarkami.
FIRMA | PROGRAM | MIASTO | TELEFON | Uwagi |
---|---|---|---|---|
ALTKOM MATRIX |
Faktura Pro |
Warszawa |
22 631-31-00 |
|
ART SOFT |
Mini M-office, M-office |
Warszawa |
22 846-13-80 |
|
ATHENASOFT |
Fortuna |
Warszawa |
22 619-09-85 |
|
CDN |
Firma ++ |
Kraków |
12 614-11-00 |
|
EASY SOFT |
Magazyn i fakturowanie |
Gorzów Wlkp. |
95 732-40-17 |
|
FAST Software | AS!, AS! freeware | Łódź | 42 613-37-63 | |
01SYSTEM |
Poznań |
61 875-61-09 |
||
FOTO EXPORT |
Foto Manager |
Kraków |
12 422-21-25 |
|
GRAF-SOFT |
Buchalter |
Warszawa |
22 622-33-79 |
|
GUZIK |
Multi Mag 3000 - system sprzedaży |
Konin |
63 242 90 48 |
|
HS PARTNER |
Promag, Fidelio, Micros |
Warszawa |
22 668-43-44 |
|
HUMAN DIALOG |
Human Business |
Wrocław |
71 341-74-02 |
|
IAI-Shop.com |
Szczecin |
91 484-18-39 |
|
|
INFO LOGIC |
GM program do sprzedaży, Lombard |
Katowice |
32 251-77-12 |
|
INFOFAST |
Infofast |
Bydgoszcz |
52 322-06-97 |
|
INSERT |
Subiekt GT, Subiekt 5 Euro |
Wrocław |
71 787-61-00 |
|
INSOFT |
Kraków |
12 415-23-72 |
|
|
Itelix Investment Sp. z o.o. |
Systemy do zarządzania: iSchool - szkołami językowymi SalonManager - salonami fryzjerskimi i kosmetycznymi iPOS CAFETERIA - stołówkami, bufetami i kantynami pracowniczymi |
Warszawa | 22 691-95-55 | |
J.B.R ROGOWIEC |
Stacja napraw samochodów, Magazyn |
Bielsko Biała |
33 829-87-00 |
|
JPM-SOFT |
Sefir |
Gdynia |
58 520-90-45 |
|
KS-AOW, KS-APTEKA |
Katowice |
32 209-07-05 |
|
|
KOLPORTER INFO SA |
KOLSklep, KOLHurt, Insignum moduły Sklep i Hurt |
Kielce |
41 367-85-50 |
|
Bochnia |
14 611-94-40 |
|
||
LHOTSE SOFTWARE |
Dukat |
Opole |
77 454-67-05 |
|
LSI Software S.A. | POSitive Retail Sales Chain, Bastion ERP | Łódź |
42 663-22-90 |
|
LSI Software S.A. | POSitive RESTAURANT, HOTEL, CATERING, SPA&SPORT | Łódź | 42 663-22-90 | |
Marczyk |
Fakturowanie sprzedaży i gospodarka magazynowa |
Nowy Sącz |
18 443-84-83 |
|
MASTER FISKAL |
Amber, Tramp |
Kołobrzeg |
94 354-77-47 |
|
Kraków |
792 77-77-53 |
|
||
MIKROPAN |
Mikropan, Subiekt |
Poznań |
61 830-28-46 |
|
HIPERMARKET |
Białystok |
85 654-47-33 |
|
|
NOVITUS SA | SOGA System Obsługi Gastronomii | Nowy Sącz |
18 444-00-35 |
|
NOVITUS SA | SOHO System Obsługi Hotelu | Nowy Sącz |
18 444-00-35 |
|
ODL |
Polkasql |
Warszawa |
22 868-62-85 |
|
OLIMP PLUS |
THD-Hurt, Detal-Fakturowanie z Magazynem |
Trzebnica |
71 387-09-35 |
|
OPTEAM |
Futura - kupiec |
Rzeszów |
17 867 21 46 |
|
P.I.W. SIGMA |
Sigma Fisk-as |
Kraków |
12 632-22-67 |
|
PIM |
Amadeo Market 2000 dla Windows |
Kraków |
12 292-24-82 |
|
PROBIT |
Probit Proeuro |
Wrocław |
71 341-73-70 |
|
Fit Faktura, Fit FaMa (wszystkie wersje) |
Ksawerów |
42 227-03-26 |
|
|
QuadPOS - system sprzedaży gastronomicznej |
Wrocław |
508-448-380 |
||
Warszawa |
22 335-98-57 |
|
||
RIVER |
Aktyn |
Kraków |
12 423-72-33 |
|
SYMFONIA |
Warszawa |
22 455-56-00 |
|
|
SCHENCK |
System Delta, Tipex |
Warszawa |
22 665-40-11 |
|
SOFT EKSPERT |
Firma |
Gliwice |
32 237-41-06 |
|
Katowice |
32 608-36-30 |
|
||
SOFTECH |
Warszawa |
22 610-77-42 |
|
|
SOFTNET |
Auto-Serwis 2000, Hurt 2000, Sklep 2000 |
Warszawa |
22 845-00-80 |
|
SYMPLEX |
Small Business |
Kłodzko |
74 867-03-25 |
|
SYRIUSZ |
Hermes |
Rzeszów |
17 863-15-55 |
|
TOP MICROGM |
System Gospodarki Magazynowej |
Warszawa |
22 846-14-01 |
|
Gdynia |
58 661-00-15 |
|||
UNIFACTOR |
Gospodarka materiałowa |
Łomża |
86 218-08-61 |
|
Zakład Optyczny |
Nowy Sącz |
18 441-45-22 |
||
Poznań |
61 867-42-88 |
|
||
WA-PRO |
WF-Mag |
Piaseczno |
22 702-89-00 |
|
Strona 1 z 4